Hitta mer flow i livet

Ett riktigt flowtillfälle under Swiss Alpine 2013, min första bergsultra.

 Söderhamn 10 december 2019

Vill du lägga din tid mer på att göra saker som kräver ytliga kunskaper, förmågor och koncentration eller att göra saker som kräver full närvaro, all din förmåga och djup koncentration? Vill du göra något där du känner att dina kunskaper och erfarenheter kommer till nytta, där du kommer in i ett flöde, där du upplever att saker nästan sker av sig själv så länge du är närvarande och fokuserad? Då vill du ha mer flow i livet. Jag vill gärna uppleva mer flow i mitt liv och söker tillfällen att göra det.

Saker som får mig att hamna i flow kan ofta handla om fysisk aktivitet och naturupplevelser i kombination som vid teknisk löpning på fjället eller en lång och tuff simning i öppet vatten när det är sjögång. Att scrambla uppför ett berg, cykla mountainbike på en lagom knixig stig och paddla SUP eller surfski i hård vind. Det kan också vara i ett ultralopp där jag är riktigt trött, men ändå lyckas vara medveten mitt i aktiviteten jag är där för – att springa riktigt långt. I flow slutar tiden existera, jag är där och ett med aktiviteten, närvaron är total, självmedvetandet är nerskruvat. Mina sinnen är skärpta, kroppskontrollen är intuitiv. I den stund jag börjar oroa mig eller tänka på att komma fram jag tappar jag närvaron och flytet, när jag har fullt fokus på här och nu går det på sätt och vis av sig självt.

Flow kan även handla om mer intellektuella aktiviteter, att läsa något där jag får anstränga mig för att förstå, kanske anteckna, sortera i huvudet, gå tillbaka, läsa om och få aha-upplevelser. Där jag ivrigt söker mig vidare och känner att intellektet får kämpa, samtidigt som jag erövrar nya insikter och sätt att se på världen. På liknande sätt kan det ibland bli med skrivande, där jag får en idé och börjar skriva vad jag vill uttrycka och hittar in i ett koncentrerat flöde. Ibland får jag bryta flödet genom att läsa på och fundera, ibland fortsätter flödet med mig in i kunskapssökandet. Min uppfattning om tid försvinner och intensivt koncentrerat arbete känns både lätt och hårt samtidigt. Det är ansträngande, men jag har lätt att anstränga mig. Jag upplever att det gäller både när det är mer fysiskt som vid traillöpning och när det är intellektuellt – likheten är det mentala fokuset, närvaron och balansen mellan färdigheter och utmaningen.

När Alex Honnold 2017 friklättrade El Capitan, en drygt 900 meter hög klippvägg, klättrade han i flow. Han hade i närmare 10 års tid med rep och säkringar övat på och memorerat varje grepp och varje passage på klippan. Undan för undan hade han också flyttat svårighetsgraden för vilka klippor och passager han kunde soloklättra utan säkringar och känna att han hade full kontroll. Till slut kände han att han var redo att i ett svep friklättra El Cap utan rep och säkringar. Med total närvaro och fullt fokus genomförde han på mindre än fyra timmar något som många duktiga klättrare tar flera dygn på sig att göra - med rep och säkringar. 

I flow använder vi hela vår kapacitet inom ett område vi tränat mycket på. Vi är totalt närvarande och har ett tydligt mål att fokusera på. Det vi gör ger oss konstant återkoppling och vi upplever aktiviteten i sig som kraftigt belönande. Vi känner i stunden inget behov av något annat än att vara närvarande i det vi gör och tiden tappar betydelse för oss, bara nuet är det som existerar. För att hitta, eller snarare skapa förutsättningar för flow behöver vi tydliga mål, konstant feedback, ha relativt hög nivå av färdighet och uppgifter som matchar vår färdighet. Dessutom behöver vi även kunna frigöra oss från distraktion.

Psykologen Mihály Csíkszentmihályi myntade begreppet flow 1975 när han forskade på optimala upplevelser. Han menar att uppleva flow egentligen är vårt bästa sätt att bli lyckliga och högpresterande. I flow presterar vi på vår bästa nivå och känner samtidigt väldigt hög tillfredsställelse. Lycka är inte att allt är bekvämt och utan utmaningar. Den typ av lycka som vi ser i reklamen för lotterier, med en drink på en strand är väldigt kortvarig. Den lycka vi upplever när vi är i zonen, mitt i vårt flow och bemästrar utmaningar och svåra uppgifter är mycket mer hållbar och långsiktigt tillfredsställande.

När Alex Honnold friklättrade El Capitan tänker jag att han var inne i extremt flow. I efterhand ser han också på klättringen som bland det mest tillfredsställande han någonsin gjort och upplevt. Vad som krävs för att uppleva flow har ju mycket att göra med vilken nivå du befinner dig på. Bland mina mest tillfredsställande flowepisoder är de sista 6-7 timmarna under TEC 200 i våras. Då jag hade fyra varv kvar och började känna mig säker på att klara hela loppet, var trygg med vilken tid jag klarade hålla per varv och bara koncentrerade mig på att vara här och nu och göra det jag skulle. Jag var extremt trött och det krävdes totalt fokus och närvaro för att orka fortsätta. Jag kände att jag med full koncentration faktiskt hade koll på läget och litade på min förmåga att ta mig i mål inom tidsramen. Vid  Ett annat starkt tillfälle jag minns är under det som kallas Midnight Race, en paddlingstävling. Då jag under försommaren paddlat väldigt mycket. Under loppet var det var kraftig sjögång och jag upplevde att jag hela tiden balanserade precis på gränsen av min förmåga, paddlade så hårt jag kunde, kände att allt bara stämde och jag plockade långsamt in placering efter placering ända in i mål. Ett annat exempel är de sista 15 km på Ultravasan 2018 där jag hittade tillbaka till energin och hoppet om att slå mitt PR. Fina minnen med intensiva flowkänslor och riktigt hård ansträngning som ändå på något sätt kändes lätt att hålla.

Det är rätt uppenbart att jag framförallt får starka flowupplevelser i lopp där jag verkligen varit på gränsen av min förmåga och på något sätt överträffat mina egna förväntningar eller när jag lyckats vända mitt mentala och emotionella tillstånd från hopplöshet till hopp, styrka och närvaro. Även om det här är tillfällen jag upplevt under olika lopp är en viktig poäng att vi kan uppleva flowtillfällen i vår vardag, på jobbet, på det vanliga löppasset, på gymet om vi är mer uppmärksamma på att frigöra oss från distraktion, jobbar på vår närvaro och fokus, sätter tydliga mål och utmanar oss själva. 

Med mer flow blir livet mer tillfredsställande, och vi kan skapa förutsättningar för att uppleva mer flow. Vi kan dock bara konstatera i efterhand att det är flow, om vi börjar värdera upplevelsen tappar vi lätt närvaron och därmed flowupplevelsen. 

Mer närvaro och mer flow i livet!

🙂