Hjälp! Snart smäller startskottet!

Jonas och jag på väg in för varvning någon gång under TEC100, 2018

Söderhamn 23 april 2019

På fredag 26/4 kl 10 går starten för Täby Extreme Challenge 200 miles.

Varför tror jag att jag kan? Jag som brukar säga att jag är allergisk mot onyanserat positivt tänkande. Den typen av positivt tänkande brukar jag se på som undvikande, att inte erkänna och acceptera rädslor och andra jobbiga tankar och känslor, bara hävda att det går bra, att det är lätt, att jag kan, att jag fixar det.  

Jag tror att det är så här: att jag tänker att jag kan hantera två olika perspektiv samtidigt

Det är helt klart rimligt att tänka att det är en orimlig utmaning, att jag är för gammal, att det är för jobbigt, för smärtsamt, för stor skaderisk osv.  

Samtidigt är det möjligt att jag faktiskt kan klara av det, att min träning, mina erfarenheter och mina mentala strategier faktiskt räcker.

Det som definitivt är möjligt, eller t.o.m. sannolikt är att jag genom att försöka, kommer att få med mig nya erfarenheter som hjälper mig att flytta mina mentala gränser och att jag kommer få nya insikter som jag kan tillämpa i andra situationer i livet. Att jag rör mig in i min utvecklingszon – helt klart kommer jag att röra mig ur min bekvämlighetszon. Egentligen har jag redan klivit ur min bekvämlighetszon genom att säga att jag tänker försöka.

Saker jag funderar över nu är hur det känns att försöka springa på mörka stigar den andra natten av loppet, då hjärnan är riktigt trött. Hur känns det att vara så extremt trött? Kommer jag somna när jag springer? Kommer jag hallucinera? Kommer jag bli så trött att jag somnar på ett ögonblick om jag lägger mig ner? Allt det här är sånt jag aldrig varit med om tidigare vad jag kan minnas. Vad jag däremot vet är att sådana upplevelser är vanliga bland deltagare under uthållighetstävlingar som varar i flera dygn i sträck.

Jag funderar även över om det här kan vara en typ av utmaning som passar för mig. Tänk om det är min grej! Det går inte att veta utan att prova.

Så snart jag har lite tid över spinner hjärnan på om sådana här saker. Det är nog ofrånkomligt just nu, när det bara är några dagar kvar. Jag försöker vara konkret, se till att ha packat, planerat, vara redo. Men allt det okända, det får jag bara försöka acceptera, låta det bubbla runt och kännas. 

Jag ska springa tillsammans med Jonas Brodd Jägestedt så länge det känns som vi kan hålla någorlunda samma tempo. Min fru Lotta och min kompis Per-Erik kommer vara med som support och vara pacers några varv och flera andra har hört av sig och sagt att de kan agera pacers. 

Här är min instruktion till supporten. I teorin ser det i alla fall genomförbart ut

 🙂

Tidplan

Banan är 11,5 km och vi ska springa 28 varv. Totalt 322 km.

Preliminär tidplan: Försöka hålla jämnt tempo där varje varv tar ca 1:40 tim, vilket motsvarar i snitt drygt 8:40 min per km. Ta upp till 10 min paus för äta, vila, byta om osv och vara ute på banan inom 1:50 tim, snabbare om det känns bra.  

Göra som vi gjorde förra året på TEC 100 och gå i alla uppförsbackar. Satsa på att springa övrig tid och ta korta stopp vid gerillakontrollerna som finns här och där.  

Genom att hålla den takten, kommer vi teoretiskt landa på 51:20 i mål. Vilket ger utrymme för att gå några varv och sova en stund. Vi räknar med att sova lite båda nätterna.

Vi kommer ev. ta en lite längre paus vid varje varv än vid TEC 100. Huvudfokus är att få i mig vätska och energi och se till att jag håller värmen. Frysa är inte bra för mig. Vid några stopp, kanske var 8e varv behöver jag byta strumpor och kanske även få på mig torra eller varmare kläder. 

 Mål

Utifrån ovanstående resonemang om tider tänker jag att följande borde vara rimligt. Om verkligheten vet jag inget just nu. Allt över 24 timmar är obruten mark.

Min målhierarki:

  1. Ta mig i mål strax under 52:30 timmar.
  2. Komma i mål under 54 timmar, d.v.s. på godkänd tid.
  3. Fortsätta tills det gått 54 timmar, försöka hinna så långt jag kan och slå mitt eget distansrekord så mycket det bara går.

För att klara mål 1, tänker jag alltså att jag ska försöka hålla mig mellan 1:40- 1:50/varv, dvs jag ska starta nästa varv inom den tiden om möjligt.Dessutom planerar jag att sova 30 min /natt någonsatns runt 02-tiden vid varvning.

Prio 1: Vätska, fylla flaskor eller vätskeblåsa när jag kommer in till varvning. 

Prio 2: Ge mig något att äta, det jag frågar efter eller erbjud något. Gärna någon fast föda, riktig mat om möjligt

Prio 3: Värme, hjälp mig att inte bli nedkyld, det är nedkylning som tar mest på min vilja energi och mitt humör.

Prio 4: Skicka med något att äta varje varv typ liquid/gel och en chokladbit

Prio 5: Se till att jag får i mig Resorb och salttabletterdå och då, gärna lite Resorb varje varv. BCAA tablett vartannat varv.

Prio 6: Peppa mig att inte ge upp, hjälp mig hålla humöret uppe. Om mitt allmäntillstånd är för dåligt, säga till mig att vila, äta och dricka mer. Jag ska inte bryta bara för att jag säger att jag vil bryta eller för att ni tycker jag ser risig ut. Se till att jag springer en bit till eller går ut på banan. Om någon riktigt erfaren person, typ Johnny Hällneby, säger att jag borde bryta är det OK.

Prio 7: Fråga mig om skav, om jag behöver byta strumpor/skor. Smörja någonstans.

Prio 8: Laddade pannlampor på natten, kolla även om jag behöver laddare till klocka och mobil 

Pacing

Det brukar fungera bra för mig om jag får ligga bakom, sen får vi kommunicera om tempot. Ni kanske behöver säga till mig att fylla på energi efter vägen, både äta och dricka, ifall jag inte fattar det själv. Jag vill gå uppför alla backar, springa nerför och på platten.

Energi

Yogurt och bär, banan och liquid/gel varje varv så länge jag vill och kan.

Avocados

Kokta ägg, kaviar/mjukostblandning

Risifrutti

Energibollar -Rawbollar

Blandade nötter med både salt och sött

Smoothies

Alla möjliga frukter och bär, även grönsaker – melon, mango, päron, gurka, småtomater

Bröd med smör och ost

Jordnötssmör och chiafrökakor, ev med Nutella

Skivad banan med jordnötssmör blandat.

Olika chokladbitar: Taragona, Sportlunch, Bounty, Snickers

Allt som finns att äta i tältet som är vegetariskt

Dryck

Vatten

Resorb Sport

Det som serveras i tältet (Tailwind) 

Tillskott

BCAA tabletter

Magnesium

Salttabletter

Omvårdnad

Helosan till fötterna

Vaselin eller annan antichafing för skav under armar, skinkor mm.

Diverse tape och skavsårsplåster

Kläder

Ett gäng skor och strumpor

Några klädombyten

Varma kläder

Regnkläder

Hanskar, mössor, buffar

Annan utrustning

Två vätskeryggor med blåsor

Två fina pannlampor, två små billiga reservlampor

Sportkamera

Några batteripack, div laddkablar till klocka mobil, pannlampor, kamera

 

Puh, tur att jag inte ska bestiga Mount Everest. Nästa gång ska jag försöka satsa mer på Kilian Jornet style och ha mindre utrustning. Men till det krävs mer självförtroende

🙂